Викопні фекалії показали всеїдність неандертальців

Копирайт изображения Reuters
Image caption Автори дослідження вивчали стоянку неандертальців 50-тисячолітньої давності

Дослідження зразків найдавніших людських екскрементів додало ваги теорії про те, що неандертальці їли рослинну їжу. Виявлені на розкопках в Іспанії відходи життєдіяльності стародавньої людини містять сліди і м'яса, і рослинної їжі.

Раніше вважалося, що неандертальці були м'ясоїдними, але ця теорія була поставлена під сумнів після того, як сліди рослинної їжі виявили в їхніх зубах і в печерах.

Нове дослідження, опубліковане в журналі PLOS One є найкращим підтвердженням теорії про всеїдну дієту.

Фекалії виявилися "ідеальним доказом, бо демонструють, що овочі точно були з'їдені", каже автор дослідження Айнара Сістіага, аспірантка університету Ла Лагуна на Канарських островах.

Сістіага і її колеги зібрали зразки на місці стоянки неандертальців 50-тисячолітньої давності в Ель-Салті неподалік від Аліканте на середземноморському узбережжі Іспанії, відомому як місце проживання неандертальців.

Через рік зразки стародавнього калу були досліджені в лабораторії Массачусетського технологічного інституту, де стажується Сістіага.

"Вони точно це їли"

Дослідницька група використовувала метод газової хроматографії, щоб розділити хімічні речовини в давніх зразках. Цей метод був суміщений з мас-спектрометрією, за допомогою якої вдалося визначити, які молекули і в якому обсязі були присутні у зразках.

Копирайт изображения Ainara Sistiaga
Image caption Місце тимчасового табору неандертальців

Наявність у зразках складного ефіру під назвою копростерин, який дозволяє виявити відходи людської життєдіяльності, показало, що деякі з них містили сліди викопних екскрементів.

Фекалії були виявлені у верхньому шарі землі на місці багаття. Сістіага вважає, що вони опинилися там після того, як багаття, яке скоріше за все розташовувалося неподалік від іншої стоянки, було загашене.

"Коли їх залишили, багаття не горіло, це логічно", - говорить Сістіага, стримуючи сміх.

У тонкому шарі ґрунту, витягнутого з того ж місця, дослідницька група також знайшла невеликі "копроліти" - цілісні шматочки скам'янілих фекалій, які володіли ознаками людських екскрементів, в тому числі їх фізичною структурою і високим вмістом фосфату, який змушує світитися в ультрафіолетових променях.

Судячи з того прошарку, звідки були витягнуті зразки, їм близько 50 тисяч років. У такому випадку це найстаріші з відомих людських екскрементів. За словами Сістіагі, її зразки давніші, ніж інші викопні екскременти, які відносяться до сучасної людини (homo sapiens) і були знайдені в грецьких громадських туалетах і у єгипетських мумій.

Копирайт изображения MAURICIO ANTON SPL
Image caption У раціоні неандертальців точно були рослини

Найважливіші результати дослідники отримали, проаналізувавши хімічний склад мікроскопічних слідів екскрементів, знайдених в золі, що залишилася від багаття. У більшості цих зразків переважали сліди перевареного м'яса, але в одному з них були виявлені складні ефіри, отримані після перетравлення рослинної їжі.

Таким чином, хоч м'ясо і було основною їжею неандертальців, хімічний склад зразка показує "значний обсяг рослинної їжі", пояснює Сістіага.

"Якщо це виявляється у фекаліях, значить, вони точно це їли, - сказала вона BBC. - Ці молекулярні копалини ідеальні для того, щоб дізнатися про співвідношення м'яса і рослинної їжі в неандертальському раціоні".

Ґрунтуючись на історії місцевості, де були знайдені копалини, рослинна їжа, яка розбавляла в основному м'ясний раціон неандертальців, могла складатися з ягід, горіхів і коренів рослин.

Потрібна ревізія

Археолог університету Йорка доктор Стівен Баклі раніше опублікував дослідження про наявність слідів рослинної їжі на зубах неандертальців - в тому числі приготовленої і, можливо, такої, що застосовувалася в медичних цілях.

Він називав підсумки свого дослідження "чимось новим і зовсім іншим" і "досить важливим додатком" до питання про раціон неандертальців, який до цих пір викликає суперечки серед учених.

"Початкова точка – зуби - і кінцева – екскременти - показують одне і те саме, - розповів BBC Баклі. - Докази очевидні з обох кінців, якщо хочете".

"Тепер людям буде набагато важче стояти на своєму і стверджувати, що неандертальці їли тільки м'ясо і зовсім уникали рослинної їжі".

Він додав, що їх раціон, по всій видимості, змінювався залежно від місця проживання.

Копирайт изображения Reuters
Image caption У холодному кліматі їдять більше м'яса, кажуть дослідники

"У центральній Німеччині логічніше їсти більше м'яса - клімат холодніший, і потрібно більше калорій. Але в Іспанії, де клімат набагато м'якший, має сенс харчуватися рослинною їжею".

Дієта неандертальців вважається однією з причин їх вимирання близько 30-40 тисяч років тому. Згідно з цією версією, м'ясоїдні неандертальці були витіснені більш адаптивними homo sapiens.

"Останнім часом стає все очевидніше, що така картина потребує ревізії", - говорить Баклі.

З ним погоджується Сістіага: "Ми вважаємо, що неандертальці їли те, що могли знайти в різних умовах в залежності від пори року чи клімату".