Прорив чи хуліганство? В Україні може народитися дитина трьох батьків

Людський плід Копирайт изображения Science Photo Library

Цього року в Україні завдяки новому методу штучного запліднення може народитися дитина, яка матиме гени не від двох, а від трьох людей – батька, матері й ще однієї жінки-донора.

Щоправда, кількість генів від донора буде відносно малою – всього 37 порівняно з 25-ма тисячами, отриманими від батьків. Цей крихітний набір чужих генів потрапить в організм дитини разом з донорськими мітохондріями – мікроскопічними структурами, які є в кожній клітині і які виробляють для неї енергію. Їх ще називають енергетичними станціями клітини.

У світі вже живуть кілька десятків людей, які мають мітохондрії від донора. Свого часу їх зачали в пробірці за допомогою так званого цитоплазматичного переносу. Українські вчені намагаються зробити щось схоже, але застосовують для цього нову технологію, яку вони називають пронуклеарним перенесенням ядер.

Для цього в лабораторії спочатку запліднюють сперматозоїдами батька дві яйцеклітини: матері й донора. Потім із заплідненої материнської яйцеклітини дістають ядро, в якому й міститься основна генетична інформація від обох батьків. Це ядро вживлюють у яйцеклітину донора, заміняючи ним оригінальне. В цій клітині між ядром і оболонкою залишаються донорські мітохондрії, які мають свій, окремий набір з 37 генів. Таким чином, якщо з цієї яйцеклітини розвинеться зародок, він нестиме в собі комбінацію генів трьох людей.

Копирайт изображения Nadia
Image caption Схема, за якою в клітині опиняється ДНК трьох людей

У більшості західних країн така технологія заборонена через її недостатню вивченість і можливі ризики для здоров'я. Єдина країна, яка дозволила дослідження на законодавчому рівні, - Велика Британія.

В Україні ж немає ані законів, які б регулювали генетичні експерименти, ані авторитетних біоетичних комісій, які б розглядали такі спірні питання. Тож поле для експериментів відкрите. І українські вчені сподіваються, що процедура може допомогти деяким жінкам народити здорову дитину.

Йдеться передусім про пацієнток з так званими мітохондріальними захворюваннями. Це генетичні відхилення в мітохондріях, через які можуть розвинутися найрізноманітніші хвороби: від розсіяного склерозу до втрати зору. За світової статистикою, такі недуги трапляються в одному випадку на 3-5 тисяч новонароджених. Мітохондрії передаються дитині лише від матері. Тому якщо жінці діагностували таке захворювання, донор зі "здоровими" мітохондріями – це її надія народити здорову дитину.

Технологію, відому в західній пресі як "дитина трьох батьків", нині випробовують у київській приватній клініці "Надія". Там кажуть, що таким чином вже вдалося завагітніти двом жінкам. Одна з них на 14-му тижні, а друга – на восьмому.

Медики відстежують розвиток обох плодів і сподіваються на народження здорових дітей. Вони наголошують, що усвідомлюють усі ризики і попереджають про них пацієнтів.

"Перший крок"

"Перше запитання, яке виникає: наскільки це безпечно для дитини?", - розповідає ВВС Україна кандидат медичних наук Валерій Зукін, директор репродуктивної клініки "Надія".

За його словами, медики детально пояснюють своїм пацієнткам, що ця технологія експериментальна. Рішення про участь у дослідженнях жінки ухвалюють усвідомлено.

"Коли ми пояснюємо, що дитина буде мати ДНК від трьох батьків, то деякі відмовляються", - каже він.

Копирайт изображения UNIAN
Image caption Клініка робить дослідження без втручання чи підтримки уряду, каже Валерій Зукін

"Ми не кажемо, що ми все знаємо. Але для того, щоб щось дізнатися, треба щоб хтось зробив перший крок", - розповідає лікар про науковий бік питання.

Пан Зукін сподівається, що метод зможе допомогти не лише жінкам з мітохондріальними захворюваннями, які, до речі, в Україні не діагностуються. Користь, каже він, може бути і для жінок, які зважилися на штучне запліднення, але в яких ембріон з невідомих причин не розвивається.

Усі ці дослідження київська клініка робить за власний рахунок без втручання урядових органів.

"Ну і слава Богу", - каже з цього приводу пан Зукін.

"В Україні це ніяк не відрегульовано, але, принаймні, не заборонено", - пояснює він. І тут же визнає, що йому та його колегам самим було б зручніше працювати, якби в країні існувало правове поле для таких досліджень.

У такій ситуації київські дослідники намагаються забезпечити хоча б якусь легітимність своїй роботі. "Надія" отримала схвалення від біоетичного комітету при Українській асоціації репродуктивної медицини, а також від схожої комісії, яка працює при самій клініці.

"Ми не зовсім репродуктивні хулігани", - підсумовує Валерій Зукін.

Біоетика

Однак експерт з медичного права Зоряна Черненко каже, що біоетичні комісії, про які згадує пан Зукін, насправді не виконують в Україні своїх функцій.

"Коли мова йде про інноваційні методи, щось, що тільки досліджується і для чого ще немає протоколу лікування, то воно має керуватися не так правом, як мораллю і етикою", - розповідає пані Черненко, директорка агенції "Право і здоров'я".

У цивілізованих країнах, веде далі експерт, якщо медики вперше роблять якусь експериментальну процедуру, вони повинні отримати схвалення від незалежної біоетичної комісії.

В Україні ж немає єдиного авторитетного органу, який би міг давати згоду на спірні з етичної точки зору дослідження. Як немає і вертикалі таких органів. Щось схоже на систему комісій з біоетики діяло ще при президентові Януковичі, але там був "фальшивий порядок", каже пані Черненко.

Так само немає в Україні і законодавчого поля для генетичних досліджень.

Голова комітету Ради з охорони здоров'я поки що не відповіла на запит ВВС Україна про те, в якому правовому полі відбуваються такі дослідження.

Редакція також звернулася до прес-служби МОЗ, щоб зрозуміти ставлення міністерства до таких досліджень, однак відповідь ще не надійшла.

___________________________________________________________

"Нова людина"

У 2015 році британський парламент схвалив створення дитини від трьох батьків, але деякі експерти застерігають про можливі проблеми, пов'язані з цим методом.

Чи не найчастіше критики згадують про те, що штучні зміни в яйцеклітині передаватимуться далі з покоління в покоління. А отже, навіть якщо народжена в такий спосіб дитина проживе здорове й повноцінне життя, немає гарантії, що в її потомків раптом не вистрелить якась проблема, до якої будуть причетні "чужі" мітохондрії.

Крім того, раніше вважалося, що мітохондріальні ДНК ізольовані від основного набору генів у ядрі клітини і працюють за окремими принципами. Однак нові дослідження свідчать, що ці гени таки взаємодіють між собою. Це проявляється, наприклад, під час діабету чи раку грудей.

Доктор Тревор Стаммерс, директор напрямку з біоетики й медичного права в католицькому Університеті Святої Марії, застерігає: “Ми не знаємо, як взаємодіють мітохондріальні і ядерні ДНК. Говорити про те, що це схоже на звичайну заміну батарейки, надто поверхово. Це неймовірна складна річ".

Джейкоб Ріс-Моґ, член британського парламенту, каже: "На мою думку, це впливає на людину на дуже ґрунтовному рівні, навіть якщо цей вплив неймовірно слабкий. Це постійна зміна, яку успадкують майбутні нащадки такої дитини. Це не лікування хвороби – це створення нової людини".

___________________________________________________________

Копирайт изображения SPL

Медичний туризм

Якщо експеримент вдасться і в Україні народяться здорові діти від трьох батьків, це може дати новий поштовх медичному туризму, кажуть у клініці "Надія".

"Коли в Україну будуть їхати, тому що в нас надвисокі технології і такого не роблять ніде на світі, для нас це дуже важливо", - розповідає Валерій Зукін.

Він каже, що розглядає експеримент своїх колег у загальнолюдському вимірі й очікує, що на роботу українських дослідників звернуть уваги закордонні фахівці.

Про можливості для розвитку медичного туризму говорить і Зоряна Черненко. За її словами, кожна пара іноземців, яка приїжджає до України за сурогатним материнством, залишає в місцевих клініках у середньому 150 тисяч доларів.

Але експерт переконана, що розвиток високих медичних технологій має відбуватися в правовому полі й під наглядом незалежних органів з біоетики.

Новини на цю ж тему